در ادامه‌ی پست دیشب می‌خوام درباره‌ی راه‌هایی بگم که اگر دوست داشتید کمتر از موبایلتون استفاده کنید.

برای اولین کار، علت اینکه می‌خواید کمتر از گوشی‌تون استفاده کنید رو باید بدونید. بفهمید جوگیر شدید یا واقعا این کار براتون مهمه. مثلا در مورد من علتش این بود که بدنی و روحی خسته شده بودم و علت این خستگی هم در دسترس بودن بیش از حد من(on call بودن) در بیشتر مدیاها و شبکه‌های اجتماعی بود.

۲. چند ساعتی از گوشی‌تون دور باشید و یه لیستی از کارهای مهمی که با گوشی راحت‌تر و بهتر انجام می‌دید رو بنویسید. سعی کنید تقلب نکنید. کارهایی تو ذهنتون می‌مونن که واقعا مهم بودند.
مثلا این بخشی از کارهای من با گوشی اینه:
- برنامه‌هام رو در تاریخ و مکانى که تعیین کردم بهم یادآورى مى‌کنه و بابت حجم حافظه‌اى که آزاد کرده ازش ممنونم.
- نوشته‌هام رو همیشه در دسترس نگه می‌داره و روی هر دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شه دسترسی به محتوا رو ممکن کرده.
- نقشه یکی از مهم ترین استفاده های من از گوشیه. بخصوص مواقعی که تنها رانندگی می کنم و مسیر رو نمی دونم.
- اینکه وقتی حوصله‌ی کاری ندارم، نوشته‌های شبکه اجتماعی مدیوم و ویدئوهای تد بهم کلی ایده می‌دن و حوزه‌های جدیدی رو برام باز می‌کنن.
- یه برنامه‌ی مدیتیشن دارم که وقتی خسته‌م یا ذهنم خیلی بهم ریخته‌ست ازش استفاده می کنم و بستگی به اینکه می‌خوای بخوابی یا درد و عصبانیت و استرس رو کم کنی، برنامه‌های مختلف دارد. کلیت کارش اینه که در حالت ریلکس(نشسته یا خوابیده) با بستن چشمها، به تنفس و صدای بدنت گوش کنی و آروم آروم ذهن خالی می‌شه.
- یکی دیگه از مهم‌ترین استفاده‌های من از گوشی برای خوندن کتاب الکترونیکی‌ه که خیلی از وقتای مرده‌مو زنده کرده، وقتایی که قاتلین حرفه‌ای چون دکتر، مترو و... به راحتی می‌کشن‌ش.

۳. سعی کنید خودتون رو آروم نگه دارید و از استرس دور باشید. فکر کنید و زمینه‌های استرس‌زای خودتون رو لیست کنید و سعی کنید مدتی دور باشید ازش.

۴.اگه حوصله‌ی کاری رو ندارید، بخوابید یا برید پارک قدم بزنید.

۵. برنامه‌های غیر ضروری رو پاک کنید. شما مسئول باز کردن روزانه‌ی برنامه‌ها توی گوشیتون نیستید. مثلا من حسابم رو در شبکه‌های اجتماعی که استفاده نمی‌کردم، بستم؛ مثلا فیسبوک، توییتر و اینستاگرام مدت‌ها بود که برام جذاب نبودن و طبق عادت ازشون استفاده می‌کردم. خلاصه اون مقادیری از وجودم/حواسم رو که در قالب پست‌ها توی این شبکه ها گذاشته بودم جمع کردم. ایمیل، تلگرام، پینترست، مدیوم جزو باقیمانده‌های شبکه‌ی اجتماعی منه که بخشی از اینا به کارم مربوط بود و بقیه‌ش رو هر روز سر نمی‌زدم و به جا استفاده می‌شد.

۶. یه سری برنامه هستن که شما رو به دور بودن از گوشیتون تشویق می کنن و در ازاش یه جایزه می‌گیرید؛ مثل forest که توی برنامه درخت مجازی می‌کاره و نباید از برنامه بیرون برید و وقتی بتونید زمان معینی توی برنامه باشید سکه می گیرید. البته خود این بازی نباید شما رو مشغول کنه.

۷. یه روش مدیریت زمان هست به نام پومودرو؛ ایده‌ش اینه که یه مدت مشخص و ثابت(معمولا۲۰ دقیقه) روی یک موضوع تمرکز کنید و یه مدتی به خودتون استراحت بدید و دوباره تکرار کنید.

در نهایت بهترین راه اینه که دلیل اصلی چک کردن مداوم گوشی رو پیدا کنید و ببینید چرا بعضی از برنامه‌ها یا حتی خود گوشی رو چک می کنید. دنبال تایید یا تعاملی بیرون خودتان می‌گردید؟ به طور دائمی یا موقت احساس تنهایی، ناراحتی و ... می کنید؟ چرا این مواقع چیزی بیرون از شما، حالتون رو بهتر می‌کنه؟ بنویسید. حتی اگر قراره از گوشیتون استفاده کنید و بنویسید! نگران محتوا و متن نباشید و از لحاظ ادبی، نوشتاری خودتون رو قضاوت نکنید. صرفا خارج شدن افکار می تونه آدم رو آروم کنه.


در پایان خوشحال می‌شم تجربه‌ی خودتون رو درباره‌ی این موضوع با من درمیون بذارید :]