گاهی فکر می‌کنیم یه روشی هست که همه باید همون رو توی زندگی پیاده کنن. مثلا اول برن الف بعد ب بعد ج و الی آخر. بعدا که فرق روش و اصول رو فهمیدم متوجه شدم که نهایت کاری که می‌تونیم انجام بدیم اینه که یه سری اصول رو پیشنهاد بدیم بگیم اینطوری بهتره. هرچند که به نظر من هرکس در زندگی خودش می‌تونه هر کاری انجام بده؛ هر کاری و اگه کسی نتونسته چون به قدر کافی تلاش نکرده. حتی خداوند هم می‌گه که توی دنیا هرکسی که تلاش کنه رو به مقصودش می‌رسونه. هرکسی با هر اعتقادی.

اصول همیشه کلیاته. درگیر موقعیت و حالت خاص نمی‌شه. زندگی در هر لحظه یه حالت خاصی‌ه که هم برای فرد خاصی پیش میاد هم بین لحظات اون فرد، خاص‌ه. مثلا من وقتی تحت فشار مالی قرار می‌گیرم، این شرایط من با شرایطی که برای شما پیش میاد متفاوته. ظاهر مسئله شبیه به همه؛ مسئله اینه که یه نفر تحت فشار مالی‌ه ولی وضعیت هر یه نفر با بقیه متفاوته. ما آدم‌ها برای اینکه راحت‌تر با مسائل روبرو شیم به دنبال الگوها هستیم. خیلی خوبه، در حد سرنخ گرفتن خیلی خوبه. مثلا اینکه آدم‌ها به روش زندگی‌شون از بیرون نگاه کنن و درباره‌اش بنویسن، خارج از ایران خیلی مرسومه اما خب توی ایران همیشه با حاشیه همراهه.[اگه به این موضوع علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنم شبکه‌ی اجتماعی مدیوم رو با کمک قند شکن دنبال کنید.]

اما چیزی که من مدام به خودم یادآوری می‌کنم اینه که آدم بهتره سعی کنه خودش رو بشناسه و روش مناسب خودش رو پیدا کنه. حتی با امتحان کردن روش‌های دیگران؛ ولی در نهایت بهتره هرکس راه خودش رو بره. این بهتره بهتره‌ها از جنس پیشنهاد اصول یا سبک زندگی‌ه. این پیشنهاد دو وجه داره. یکی اینکه به اندازه‌ی تعداد آدم‌ها راه حل وجود داره(راه برای رسیدن به خدا وجود داره! :دی) و خب این یعنی دنیای پر از امیدواری و رضایت. چرا آدم‌ها ناامید می‌شن؟ چون فکر می‌کنن که راهی که بقیه رفتن رو نمی‌تونن برن. خب منطقیه ممکنه مقصد یکی باشه ولی راه‌های مختلفی به مقصد می‌رسه، لزوما راه ما با بقیه یکی نیست. هرچند ممکنه باشه. وجه دوم این پیشنهاد اینه که سعی نمی‌کنیم آدم‌ها رو تحت فشار بذاریم که از روش‌های ما استفاده کنن. البته لازمه‌ی این حرف‌ها اینه که آدم‌ها مسئولیت‌پذیر باشن و حاضر باشن خودشون مسئولیت زندگی‌شون رو بپذیرن.

البته در کنار این اصل پیشنهادی، اصول پیشنهادی دیگه‌ای هم هست، مثلا اینکه سعی کنیم در کنار هم مسالمت‌آمیز و دوستانه زندگی کنیم. در نتیجه اگه کسی روش دیگه‌ای یا اصول دیگه‌ای رو هم در پیش گرفته تا جایی که وارد حریم شخصی افراد دیگه(ما) نشده می‌تونیم بررسی کنیم و ببینیم چه نتایجی داره.